Hvorfor vil ikke rørleggeren montere produkter jeg har kjøpt selv?
Mange irriterer seg når rørleggeren sier nei til å montere produkter de har gått til innkjøp av selv. Det være seg rørdeler, blandebatteri eller en steamdusj. Mange tenker dette kun handler om at rørlegger ønsker å beholde påslaget selv. For de fleste rørleggere er påslag på innkjøp fra grossist en del av inntektsgrunnlaget, slik det også er når du kjøper varer i en butikk. Men det finnes faktisk en rekke gode grunner til at rørleggeren sier nei...
Visste du at...
- Rørleggeren har ansvar for produkter de benytter. Derfor kjøper de fra kjente grossister som kan garantere for produktets kvalitet, produsentens omdømme og erfaring. Dessuten tilbyr mange grossister opplæring i nye systemer og løsninger. Noe som igjen gir trygghet for forbruker som får disse montert.
- Produkter rørleggeren kjøper via grossist har nødvendig dokumentasjon og du er garantert at de passer for norske vann- og trykkforhold.
- Oppstår det feil eller mangler kan rørleggeren gå tilbake til grossist og produsent. Mange kjøpere forventer at rørleggeren skal bistå dersom det oppstår feil, men har du levert produktet selv blir du også ansvarlig for kvaliteten.
- Kjøper du produkter på egenhånd via internett, i byggvarehandel eller lignende, har ikke rørleggeren nødvendigvis nok kunnskap om produktets egenskaper eller hvordan det fungerer for norske forhold.
- Rørleggeren har plikt til å fraråde montering dersom produktet ikke har tilstrekkelig dokumentasjon eller han/hun ikke har erfaring med produktet. Det følger av Håndverkstjenesteloven. I likhet med de fleste andre yrkesgrupper i næringslivet, står rørleggeren fritt til å velge hvilke oppdrag han eller hun vil påta seg.